Onze expertiseschil

Met steeds meer internationale gezinnen in de Brainportregio zien scholen nieuwe uitdagingen opduiken. Hoe geef je als onderwijsprofessional passend onderwijs aan een leerling die meer aandacht nodig heeft, thuis een andere taal spreekt of uit een cultuur komt met heel andere normen? Als experts binnen Samen Leren in Diversiteit helpen we juist die kinderen.

Dit hebben onze professionals in huis: 

  • Onze professionals hebben expertise in gedragsbegeleiding, trauma, autisme, ADHD of andere specifieke ondersteuningsbehoeften.
  • Ze zijn taalvaardig in bijvoorbeeld Pools, Turks, Roemeens, Arabisch, Engels of andere talen van onze internationale gemeenschappen.
  • Ze hebben kennis en ervaring met cultuursensitief werken.
  • Onze professionals slaan een brug tussen onderwijs, kinderen en ouders.

 

Onze expertiseschil ondersteunt scholen en gezinnen bij casussen waar cultuur, taal en andere specifieke behoeften een rol spelen. Zie in de lijst hieronder waar de expertiseschil onder andere bij helpt.

Hoe kun je als school de expertiseschil inzetten?

Neem contact op met de projectleider van je gemeente:

 

Mocht jouw school buiten deze gemeenten vallen neem dan contact op met info@samenlerenindiversiteit.nl

Wat doet onze expertiseschil?

Taal & communicatie:

  • Overgang van moedertaal naar Nederlands ondersteunen
  • Meertaligheid positief benutten
  • Omgangsvormen en schoolregels uitleggen
  • Leerproblemen tijdig herkennen ondanks taalbarrières

 

Sociale & emotionele ondersteuning:

  • Integratie en vriendschappen bevorderen
  • Zelfvertrouwen opbouwen en omgaan met uitdagingen met betrekking tot de nieuwe omgeving
  • Psycho-educatie aan ouders en leerkracht (met betrekking tot culturele diversiteit, neurodiversiteit en trauma

 

Ouderbetrokkenheid & cultuurbegrip (culturele brug slaan):

  • Ouders helpen bij communicatie met school en andersom
  • Verwachtingen van het Nederlandse onderwijs uitleggen
  • Uitleg en adviezen aan de ouder

Onderwijs & leerondersteuning (zachte landing in de klas):

  • Observatie en praktische ondersteuning in de klas voor zowel kind als leerkracht
  • Begeleiding bij overgangen tussen onderwijssystemen
  • Ondersteuning in de eigen taal bij de ontwikkeling op vaardigheden
  • In kaart brengen en waar mogelijk activeren wat en wie er nodig is om de ontwikkeling op school (weer) op gang te brengen (zowel professioneel en informeel netwerk)
  • Overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs (welke school is passend en wat heeft het kind nodig voor een zachte landing?)

 

Schoolbrede ondersteuning:

  • Leerkrachten en IB’ers adviseren over culturele diversiteit, neurodiversiteit en trauma
  • Psycho-educatie voor ouders en leerkrachten over trauma en neurodiversiteit
  • Samenwerking tussen school, ouders en netwerk versterken