‘Bijdragen aan iemands geluk, dat maakt me blij’
‘Bijdragen aan iemands geluk, dat maakt me blij’
Als geen ander weet Elmira Rakhmankulova hoe lastig het is om in een ander land goed je draai te vinden. Zo heb je te maken met een taalbarrière en culturele verschillen. De start in een nieuw land kan voor zowel kinderen als volwassen heel lastig zijn. Voor Samen Leren in Diversiteit helpt Elmira anderen de mindset te veranderen en zo hun plek in de maatschappij te vinden.
Elmira vluchtte vijftien jaar geleden met haar gezin van Kirgizië naar Nederland. Ze begon hier helemaal opnieuw, leerde de taal en ging een nieuwe toekomst tegemoet. ‘Ik ben goed in het managen van emoties en gedachten. Dat heeft me geholpen een nieuw leven op te bouwen’, vertelt Elmira. Ze begon als schoonmaakster en leerde daar haar eerste woorden Nederlands. ‘Ik was apetrots en werd ook gewaardeerd’, glundert ze. Daarna kwam Elmira bij de gemeente terecht. ‘Ik begon als administratief medewerker en daar werd mijn talent gezien. Er kwam een vacature vrij voor een coachfunctie en ik werd aangenomen. Daar begon mijn carrière als coach. En nu help ik mensen die nieuw zijn in Nederland met inburgeren en zich thuis te voelen.’
Praten in de klas
Ze houdt zich bezig met zowel kinderen als volwassen, ook binnen de expertiseschil van Samen Leren in Diversiteit. Het is werk dat haar veel voldoening geeft. ‘Zo was er laatst een Oekraïens meisje dat in de klas niet praatte, ze bleef de leerkracht alleen maar aankijken. De vraag was dus of ze begreep wat er in de les werd behandeld.’ Vervolgens ging Elmira met het meisje in gesprek, in haar moedertaal. Want naast Nederlands spreekt Elmira ook Russisch, Turks en Engels. ‘Toen bleek dat ze alles in de lessen meekreeg, maar gewoon af en toe bevestiging nodig had dat ze goed bezig was en erbij hoorde.’
Vervolgengs ging Elmira met de leerkracht in gesprek. ‘Samen keken we hoe we dat meisje verder konden helpen. Ik stelde voor om haar actief mee te laten doen in de klas, waarbij ze wordt uitgedaagd om te praten. En oogcontact maken en af en toe een duimpje opsteken helpt ook.’ De leerkracht ging met deze tips aan de slag en enkele weken later had Elmira een totaal ander meisje voor zich zitten. ‘Ze was veel vrijer en durfde te praten. Dat is toch geweldig? Zo draag ik bij aan iemands geluk en dat maakt me blij.’
Prestatiedrang
Een andere keer kreeg Elmira te maken met een leerlinge uit Turkije die enorm perfectionistisch was. ‘Thuis ging alles prima, maar op school liep ze vast. In het onderwijssysteem in Turkije is het zo dat cijfers de bevestiging vormen dat je goed bezig bent. Dus zij zette hier alles op alles om hoge cijfers te halen.’ Met als gevolg dat ze met een 8 niet tevreden was, terwijl dat voor de Nederlandse begrippen harstikke goed is. ‘En zeker als je bedenkt dat Nederlands niet haar moedertaal is. De prestatiedrang werd een struikelblok voor haar om zich vrij en comfortabel te voelen.’
Elmira startte een traject met het meisje, zodat ze zich veiliger ging voelen. ‘We zochten de juiste boeken uit en legden de lat daarbij niet te hoog. Ook begon ze met een vertaalapp woorden te leren, in plaats van ze uit alleen context proberen te begrijpen. Ze voelt zich nu vrijer en de leraar ziet dat terug in de klas.’
Behoefte van het kind
Elmira kijkt per kind wat nodig is. Gaat het alleen om de taal leren of is er meer aan de hand? ‘Ik ga gesprekken aan met kinderen, ouders en leraren. Is het kind emotioneel wat verstoord, dan zie je dat terug in resultaten en gedrag op school. Het kind moet goed in zijn of haar vel zitten. Ik wil vooral aan leerkrachten en ouders meegeven dat ze daar goed op letten.’
Dat Elmira met Samen Leren in Diversiteit zo kinderen kan helpen om een veilige en fijne plek te vinden in een voor hen nog vreemd land, zorgt voor voldoening bij haar. ‘Welke route daarbij gekozen wordt, maakt niet uit. Het gaat om het uiteindelijke doel: een gelukkig kind.’
