‘Laten we samen een brug bouwen en ervoor zorgen dat ieder kind zich thuis voelt!’

Op deze pagina delen we verhalen en ervaringen.
5 min
10-01-2025

‘Laten we samen een brug bouwen en ervoor zorgen dat ieder kind zich thuis voelt!’

‘Op onze school groeide het percentage van het aantal kinderen met een niet-Nederlandse achtergrond tot 40 procent. En wij zijn niet de enige in Veldhoven. Dat heeft gevolgen, in de klas én daarbuiten’, vertelt Hedwig Altink. ‘Daarom is het zo goed dat we dankzij dit project kinderen, leerkrachten en ouders kunnen ondersteunen.’ Hedwig is gz-psycholoog op de Prins Willem-Alexanderschool voor speciaal onderwijs, vallend onder stichting Veldvest. Daarnaast is ze projectleider bij Samen Leren in Diversiteit.

 

Hedwig hoorde op haar school dat leerkrachten zich afvroegen of en op welke manier ze hun lessen moesten aanpassen aan de veranderde populatie in hun klas. ‘Ze willen alle kinderen even goed bereiken, maar dat lukt niet altijd. Ze vragen zich bijvoorbeeld af of ze in de klas nog de traditionele Nederlandse feesten kunnen vieren. Natuurlijk kan dat, maar je moet je wel realiseren dat sommige kinderen minder voorkennis hebben. Dat vinden verreweg de meeste docenten geen probleem, maar ze willen wel graag ondersteund worden.’

 

Diversiteitsensitief

Samen Leren in Diversiteit biedt leerkrachten, maar ook ondersteunend personeel en werknemers in de kinderopvang, trainingen diversiteitsensitief werken. ‘Als je begrijpt waar gedrag vandaan komt, helpt dat enorm. Dat is natuurlijk niet alleen fijn voor de leerkracht, maar ook voor kinderen, die zich gezien en begrepen voelen.’

Veel Veldhovense scholen steken al veel energie in NT2-onderwijs om anderstalige kinderen beter te bereiken. ‘Maar in het contact met kinderen van buitenlandse afkomst is taal vaak niet het grootste probleem. Culturele misverstanden zijn lastiger op te sporen. Waarom reageert een kind angstig, of boos? Is er sprake van een trauma? Botsen de verwachtingspatronen thuis en op school met elkaar?’ De inzet van (ortho-)pedagogen die de taal en cultuur van het kind kennen, die deel uitmalen van de expertiseschil van dit project, maakt dan een groot verschil.

 

Contact met ouders

De trainingen diversiteitsensitief werken in het onderwijs helpen leerkrachten ook om beter contact te hebben met ouders. Oudergesprekken verliepen vaak moeizaam. ‘Waar nodig deden we die gesprekken al in het Engels, maar dan zorgden culturele verschillen soms nog voor misverstanden. Een voorbeeld: in Nederland werken we, zeker bij de kleuters, vaak via spelend leren. Ouders vroegen: leert mijn kind zo wel lezen? Want in hun land van herkomst werd dit op een hele andere manier gedaan.’ Zowel leerkrachten als ouders bleken dus wel wat extra informatie te kunnen gebruiken. ‘Voor ouders zijn er ook trainingen om hen wegwijs te maken. Die training heet: ’Ouders in Positie: Leven in Nederland.’

Veel ouders, of ze nu uit India, Syrië of Nederland komen, vinden het moeilijk om het Nederlandse onderwijssysteem te begrijpen. ‘Ik merkte in contacten dat er veel vragen waren. Over wat wij van kinderen en ouders verwachten, maar bijvoorbeeld ook waar ze terecht kunnen als hun kind extra begeleiding nodig heeft. Veel ouders vinden hun eigen weg wel, maar dat geldt zeker niet voor iedereen.’ Vandaar dat Hedwig ook veel verwacht van het informatie- en ondersteuningspunt voor ouders dat ook deel uitmaakt van dit project.

 

Veel gebracht

Als projectleider gaat Hedwig bij Veldhovense scholen langs om informatie te geven over de mogelijkheden die Samen Leren in Diversiteit biedt, én om op te halen waar ze behoefte aan hebben. ‘Ik merk dat er veel enthousiasme is over het project. Ik hoor: ‘Dit heeft me al zoveel gebracht in contact met kinderen en ouders!’ Soms voel ik ook wat terughoudendheid: sommige scholen zijn bang dat dit na een paar jaar weer stopt. We zetten in op duurzaamheid door de kennis en vaardigheden van professionals te versterken, zodat ze het zelf kunnen, de weg weten naar ondersteuning én anderen inspireren.’ Ze hoopt op een olievlekwerking. ‘We werken nu in Veldhoven, Helmond en Eindhoven, maar dit speelt in de hele Brainportregio.’

Alle kinderen én hun ouders een zachte landing bieden, daar gaat het om. ‘De schaalsprong in de Brainportregio is een feit, en we willen álle kinderen tot hun recht laten komen. Niemand wil dat er een kloof ontstaat. Laten we daarom samen een brug bouwen!’