Seksuele vorming in een cultuurdiverse klas: het eerste webinar van IEP

Op deze pagina delen we verhalen en ervaringen.
5 min
29-04-2025

Seksuele vorming in een cultuurdiverse klas: het eerste webinar van IEP

Meer dan 90 onderwijsprofessionals keken op 17 april naar het allereerste webinar van het Inclusive Education Program, een project van ASML. Niet gek, gezien het onderwerp: seksuele vorming in een cultuurdiverse klas. Hoe ga je daar als leerkracht mee om? Wat zeg je wel, wat niet?

 

Najat Toub-Arrsi, voormalig basisschoolleerkracht, programmamanager bij Samen Leren in Diversiteit en mede-eigenaar van Diversae, deelde haar inzichten. Ze werkt al jaren aan een inclusieve samenleving. ‘Ik snap goed waarom dit onderwerp zoveel losmaakt’, zegt ze. ‘Waar rekenen draait om logica, regels en één juiste uitkomst, gaat seksuele vorming over gevoel, waarden en ervaringen. Er is geen eenduidig antwoord op vragen als: ‘Wat is normaal?’ of ‘Wat vertel je wanneer?’.’

 

In een cultuurdiverse klas komen daar volgens Najat nog extra lagen bij. Wat in de ene cultuur vanzelfsprekend is, kan in de andere gevoelig liggen. ‘Daarom is seksuele vorming zoveel meer dan een lesmethode: het vraagt om luisteren, afstemmen en durven praten over dingen die niet altijd makkelijk zijn.’

 

Lentekriebels
Volgens Najat is de communicatie met ouders heel belangrijk. Maar hoe betrek je hen? Ze vertelt: ‘Deze vraag krijg ik veel, en er zijn verschillende manieren. Mijn eerste tip is altijd: probeer een goede band op te bouwen met ouders. Niet alleen in de week van de lentekriebels, maar door het hele jaar heen. Wat vinden ouders bijvoorbeeld belangrijk als het gaat over seksuele vorming in de klas? Op deze manier leer je ouders, en dus ook de achtergrond van je leerlingen, beter kennen en kun je hier in de klas beter op inspelen.’

 

Najat weet dat het niet altijd makkelijk is om contact te leggen met ouders. Ze deelt nog een tip: ‘Benader hen dan via ouders die meer betrokken zijn bij de school’, vertelt ze. ‘Een ouder staat vaak dichterbij andere ouders dan jij als leerkracht.’

Ideale inclusieve samenleving

Najat benadrukt: ‘Je wil als leerkracht dat elk kind zich veilig en gezien voelt, ook als het gaat om onderwerpen als verliefdheid, grenzen en identiteit. Durf daarvoor elkaar te leren kennen en accepteer verschillen. Er is genoeg plek voor iedereen.’

 

Wil je meer lezen over dit onderwerp?

Dat kan via onderstaande bronnen.