‘Wij slaan een brug tussen school en de thuiscultuur én school en de jeugdzorg’

Op deze pagina delen we verhalen en ervaringen.
5 min
03-04-2025

‘Wij slaan een brug tussen school en de thuiscultuur én school en de jeugdzorg’

Van leerkrachten wordt veel gevraagd. Hoe speel je in op kinderen met verschillende achtergronden en culturen? En hoe begeleid je leerlingen die op jonge leeftijd een trauma hebben meegemaakt? Gelukkig sta je er als onderwijsprofessional niet alleen voor. De hulpverleners van de expertiseschil van Samen Leren in Diversiteit bieden ondersteuning. Ynske de Koning zorgt als Orthopedagoog Generalist ervoor dat de vragen van school op een zo passend mogelijke wijze kunnen worden opgepakt door een hulpverlener. Deze spreekt de thuistaal van het gezin en heeft begrip van de culturele achtergrond. Ze vertelt meer over haar werk.

 

Hoe helpen de experts uit de expertiseschil in de klas?
‘De expertiseschil slaat een brug tussen school en de thuiscultuur van het kind én maakt daarbij gebruik van de kennis uit de jeugdzorg. Wij kijken specifiek naar wat een kind nodig heeft om op school tot leren te komen. Sommige kinderen dragen heftige trauma’s met zich mee die van invloed kunnen zijn op hun gedrag en problemen op school. Dan komt een kind nog helemaal niet toe aan leren. In zulke situaties is bijvoorbeeld kennis over hechting en trauma welkom.’

 

Kun je een voorbeeld geven van zo’n hevig trauma?
‘Dat kan van alles zijn. Zo helpen we op dit moment een kind dat in haar eentje met een bootje naar Nederland is gevlucht. Dat was een eenzame, traumatische reis en nu leeft ze bij een familielid, zonder haar ouders. We kunnen ons nauwelijks voorstellen wat dat met een kind doet.’

 

De expertiseschil bestaat uit experts uit allerlei culturen. Waarom is dat zo belangrijk?
‘Omdat we vanuit een Nederlandse bril niet altijd de juiste connectie kunnen maken of kinderen en hun ouders volledig begrijpen. Als een expert even meekijkt in een klas kan dat een leerkracht soms al genoeg handvatten geven om de leerling beter te begrijpen en aan het leren te krijgen.

Ook zijn we vaak bij gezinnen thuis. We helpen ouders begrijpen hoe het Nederlands onderwijs werkt en ondersteunen hen bij het contact met school over hun kind. Soms krijgen we een beeld van ernstige moeilijkheden die de gezinnen ervaren en dan kan het zijn dat we ze helpen elders hulp te zoeken.’

 

Welke tip heb jij voor onderwijsprofessionals?
‘Blijf open en nieuwsgierig, hoe lastig dat soms ook is. Bepaald gedrag kan je raken, maar probeer er met afstand naar te kijken. Een voorbeeld: Sommige jongens leren van huis uit dat ze geen fouten mogen toegeven. Daarom liegen ze soms. Najib Amhali heeft daar een treffende sketch over gemaakt, die helpt om dit gedrag beter te begrijpen. Stel dat je een kind iets ziet doen en hij ontkent het vervolgens, dan kan dat frustrerend zijn. Maar als je begrijpt waar dat gedrag vandaan komt, kun je er met meer begrip op reageren en het kind beter begeleiden.’

 

Welke casus is je bijgebleven?
‘Een van onze experts begeleidde eens een Syrisch meisje en nam samen met de leerkracht het initiatief voor een huisbezoek. Het meisje vond het geweldig dat de juf bij haar thuis kwam. Mooi was ook dat de leerkracht hierdoor meer culturele kennis kreeg en beter begreep waar het meisje vandaan kwam. Wij slaan een brug doordat we de cultuur kennen, begrijpen wat er gezegd wordt en dit in de juiste context kunnen overbrengen aan leerkrachten. Op die manier krijgen zij meer begrip voor de achtergrond van hun leerlingen.’

 

Hulpverleners uit Oekraïne gezocht
Voor de expertiseschil zoeken we nog hulpverleners uit Oekraïne. Wil je daar meer over weten? Neem dan contact op via: info@samenlerenindiversiteit.nl